lördag 11 oktober 2008

Lördag den 11e

Och jag har via mitt val av titel på inlägget fått bloggen att likna en dagbok. Internet är ju på intet sätt något nytt medium utan snarare en helt ny distributionsteknik. As the say.

Har följt de senaste dagarnas händelseutveckling kring oppositionens samarbete. Jag måste säga att jag oroas över händelseutveckling. De opinionsmätningar som görs visar att skräcken för V är "något" större bland borgerliga ledarskribenter (föga förvånande) än bland vanligt folk. Jag tror heller inte svenska folket önskar sig ett tvåpartisystem utan uppskattar skillnaderna i idé och sakpolitik mellan de olika alternativen. Detta kan också förklara vårat högre valdeltagande. Vad som däremot oroar mig är hur frågan hanteras, regeringsduglighet, sysselsättning och ekonomi är vad till slut kommer vara avgörande på valnatten i september 2010. Därför är det oroande om inte Sahlin kan leverera vad hon och paritet bedömmer vara den politiskt och taktiskt bästa lösning redan nu. Vi står inför en partiledardebatt på söndag i SVT. Tanken med lanseringen av mp samarbetet måste ha varit tänkt som ett tydligt svar till svenska folket och till högern.

Jag måste säga att jag är djupt imponerad över Mona Sahlins första 1,5 år vid rodret. Kulturen och samtalet inom socialdemokratin har förändrats. Man har börjat en lång resa mot ett tydligare framtidsalternativ och mer fokus läggs på att värva fler medlemmar. Jag hoppas därför att stödet för Sahlin som regeringsbildare inom socialdemokratin är lika stort.


Så till sist ett tips för en lördag i oktober när regnet piskar de illa underhållna fönsterkarmarna. Sofia Karlsson, känns som 70-tal, men då misstar man sig grovt. Sofia Karlsson är sjuuukt bra som kidsen skulle sagt.

/T

Inga kommentarer: