fredag 10 oktober 2008

Mp samarbetet signalerar framtid

Lyckats hålla mig från politiska betraktelser i mina två första inlägg i min nya blogg. Svårt att hålla sig från att fundera kring de senaste dagarnas händelseutveckling inom oppositionen.

För att göra det väldigt tydligt: Vad som är bra med vänsterns politik finns redan inom socialdemokratin. Tankar om fler anställda i offentligsektor, mer jämlikhet, internationell solidaritet och en tydlig klassanalys är inget socialdemokratin behöver söka sig utåt för att hitta.

Fråga ungdomsförbundet om Palestina, LO om löneskillnaderna, kommunal om behoven inom vården eller fråga kvinnoförbundet om jämställdheten. Lars Ohlys ekonomiska politik är enligt mig mindre viktig och säkerligen även för Mona Sahlin. Mona Sahlins stora uppgift som partiordförande är att lyssna och hitta svaren inom vår egen rörelse. Därför är miljöpartiet en bra regeringspartner. Hos mp finns idéer som kan berika politiken, och berika socialdemokratin. Miljöfrågorna självklart, men också närhetsdemokrati och småföretagarfrågorna.

Jag delar den vänsterkritik som finns mot mp:s syn på arbetsrätten och skolan. Men jag delar den inte om energifrågorna, småföretagarna och närhetsdemokratin. Där S har fått stryk historiskt handlar bla just om kärnkraften, om vår aviga inställning till mer inflytande för patienten i vården och om vår ibland bristande attityd till de små företagen.
Jag tycker det SAP:s samarbete med mp känns fräscht och framtidsinriktat. Något säger mig att väljarna kommer tycka detsamma.

/T

Inga kommentarer: