lördag 15 november 2008

Socialdemokraternas EU lista behöver ungdom och mångfald



Idag håller socialdemokraterna förtroenderåd i riksdagens andrakammarsal. Beslut ska tas om hur listan till nästa sommars Europaparlaments val ska se ut. Att Marita Ulvskog toppar listan är sedan tidigare välkännt. Att principen varannan damernas gäller är självklart. Förynringen bland toppnamnen står SSU:s kandidat Åsa Westlund för. Ett annat framtidsnamn, SSU:s tidigare ordförande Ardalan Shekarabi står utanför valbar plats men ändå hyfsat högt upp. Ardalan Shekarabi var under sina två år som SSU ordförande en lysande inspiratör och debattör. Ardalan har en förmåga till att föra ut politiken och göra den intressant även för dem som i vanliga fall står längst ifrån den. Jag hoppas att när Europaparlamentsvalet summeras efter den 7e juni nästa år kan såväl Ardalan Shekarabi som Åsa Westlund sitta i Europaparlamentet. Dels för att de har allt som krävs men också för att de har det som socialdemokraterna behöver. En stark tro på Europa och att Europa kan förändras och bakgrundshistorier som tyvärr är alldeles för ovanliga i det gråvita och mansdominerade Bryssel.

1 kommentar:

Nathalie Sundesten Landin sa...

Men vännen! Nu hittade jag att du har en blogg. Genom min statistik. Så nu har jag lagt till dig i min lista. Kram Nathalie