onsdag 5 november 2008

Obama och varför förändring är effektivare än erfarenhet

Jag är väl sist ut att kommentera det amerikanska valet i hela den såkallade bloggosfären. Det hindrar mig dock inte för att göra en egen hemmagjord analys. Det var för många av oss en lång natt. S-Studenters valvaka på Sveavägen 68 var en storartad succé. Jag tror de räknade in 250 gäster under kvällen. Intressant också att höra Sahlin och den ständigt provokativa men kunniga Pierre Schori kommentera valet och framtiden.
Nu till min analys: Politiken tjänar aldrig på status quo. I val efter val ser vi hur argument som erfarenhet får ge vika för förändring. Vi såg det i valet 1997 när en ung fräsch Tony Blair stod mot den erfarne och kunnige men ack så tråkiga John Major. Vi såg det under primärvalskampanjen när Hillary ställdes mot Obama och vi såg det igår när Obamas vilja till framtid och förändring krossade Mccain. Även i Sverige -06 såg vi att trots det ekonomiskt ljusa läget valde folk att chansa på en på ytan fräsch borgerlighet. Jag tror och hoppas att Mona Sahlin blir Sveriges första kvinnliga statsminister 2010. Jag tror också att hennes chanser att lyckas blir större om hon formulerar och argumenterar för en framtidsinriktad förändringspolitik. Sahlin har alla förutsättningar att bli en svensk lightversion av Barack Obama.

Inga kommentarer: